Zależność ceny OC od pojemności silnika

Wiek, doświadczenie w prowadzeniu pojazdem oraz historia ubezpieczenia to nie wyłączne elementy, które kształtują wysokość OC. Podobnie ważne jest to, którym podróżujesz pojazdem, a przede wszystkim, jaką ma on objętość silnika. Im jest większa, tym więcej zapłacisz za umowę. Już na etapie kupienia pojazdu zastanów się, czy potężne auto jest Ci niezbędne. Oczywiście, jeżeli obligatoryjnie musisz poruszać się autem terenowym z potężną objętością silnika, nie popychamy Cię do zmiany decyzji. Licz się jednakże z tym, że za umowę odpowiedzialności cywilnej będziesz musiał zapłacić zdecydowanie więcej niż za propozycję na mały, miejski samochód.

Z jakiego powodu pojemność silnika ma znaczenie przy OC?

Właścicielom samochodów z dużą pojemnością silnika zarzuca się większe ryzyko wywołania wypadku. Przy większej pojemności samochód potrafi osiągać większą prędkość. TU przyjmują dlatego też prostolinijne założenie: ktoś kto ma takie auto, wcześniej bądź później będzie pragnął przetestować jego możliwości na jezdni.

Za jaką pojemność trzeba zapłacić najdroższą składkę?

Koszt polisy OC dla samochodu z pojemnością silnika więcej niż 3500 cm3 może być ponad 60% droższa aniżeli dla pojazdu z objętością poniżej 1000 cm3.
W I półroczu 2017 roku kierowcy aut płacili średnio za polisę odpowiedzialności cywilnej:
•    631 zł przy pojemności silnika do 1,0,
•    732 zł / poj. 1,0 do 1,8,
•    797 zł / poj. 1,8 do 2,5,
•    952 zł / poj. 2,5-3,5,
•    1025 zł / poj. powyżej 3,5.
Mając na uwadze powyższy podział łatwo nadmienić, że koszt odpowiedzialności cywilnej gwałtownie wzrasta przy objętości silnika powyżej 2500 cm3.

Wiek kierowcy a pojemność silnika

Czy zwyżki za auto z potężną pojemnością silnika są tożsame dla modszych i starszych posiadaczy samochodów? Zrealizowaliśmy kalkulację składek polis odpowiedzialności cywilnej na przykładzie dwóch kierowców aut w różnym wieku. Obaj właściciele posiadają jednakowy samochód: Volkswagena Golfa z 2007 roku (podczas kalkulacji modyfikowaliśmy tylko objętość jego silnika).
Doświadczony 45-letni właściciel z maksymalnymi ulgami zapłaci za najmniejsze ubezpieczenie odpowiednio:
•    poj. silnika 1,4 / 487 zł,
•    poj. 2,0 / 592,
•    poj. 3,2 / 747 zł.
Z kolei 19-latek który od 12 miesięcy posiada uprawnienia do prowadzenia samochodu i nie posiada nadal zniżek w OC powinien się liczyć ze stanowczo wyższą stawką za obligatoryjne OC:
•    poj. 1,4/ 2424 zł;
•    poj. 2,0/ 3061 zł;
•    poj. 3,2/ 3616 zł.
Ja można zauwazyć różnica między najkorzystniejszym i najdroższym OC dla młodocianego kierowcy wynosi ok 50%. W sytuacji 45-latka cena wzrosła podobnie, a więc wartości zwyżek są zbliżone, ale jedynie procentowo.

Dla kogo zatem auto z dużą pojemnością?

Tak młodzi, jak i doświadczeni kierowcy samochodów mają obowiązek zapłacić więcej za OC auta z znaczną objętością silnika. Niemniej jednak najmłodsi posiadacze powinni w związku z tym wygrzebać z portfela definitywnie więcej gotówki. Stąd też, to z pewnością oni muszą pomyśleć, czy nie lepiej na rozpoczęcie zakupić względnie “słabszy” samochód.
A co z posiadaczami aut, jacy mają aktualnie samochód z sporą objętością silnika i nie zamierzają go zmieniać? Polecamy im skonfrontowanie ofert kilkunastu ubepieczalni i wybór tego, jakie będzie najmniej restrykcyjne w ocenie ryzyka ubezpieczeniowego.